AUTO-COMPASIUNEA – ÎNTOARCEREA SPRE NOI ÎNȘINE

kindness-self-compassion-practice-1

Într-o lume care tinde să glorifice forța, puterea, confruntarea ca regulă a relațiilor – pare anacronic să vorbim despre compasiune și, în special, despre compasiunea de sine. Dintr-o perspectivă filosofică, compasiunea este recunoscută ca o caracteristică esențială a umanității noastre (Emmanuel Lévinas).[1]

Ce este compasiunea de sine?

Potrivit Dr. Kristin Neff, acest lucru implică a fi înțelegător în fața eșecurilor, greșelilor și dificultăților personale, din perspectiva în care imperfecțiunea și suferința fac parte experiență umană. [2] De asemenea, presupune să-ți oferi dreptul de a greși și a învăța să cultivi compasiune în situații dificile. Compasiunea de sine nu înseamnă să te privești, în termenii unei simple „imagini”, ci mobilizează binevoința față de sine, o conștientizare reală a situațiilor problematice pe care le traversăm. Judecata negativă paralizează adesea orice posibilitate de interogare reală și profundă.

Compasiunea de sine: de ce este utilă?

Grija pentru sine presupune ascultarea vocii interioare și a emoțiilor (pozitive și negative). Practicarea atenției față de emoțiile noastre negative este, prin urmare, una dintre cheile auto-compasiunii, deoarece nu putem simți compasiune pentru suferința noastră dacă o negăm. Emoțiile sunt rezultatul procesării informațiilor, un proces care implică filtrele și părtinirile noastre cognitive, care sunt legate de convingerile noastre.[3] Noțiunile de bunăvoință de sine, chiar și iubirea de sine sunt considerate ca baze necesare supraviețuirii, pentru viața însăși și acceptarea celuilalt.

A învăța să fii corect și bun cu tine însuți este una dintre căile înțelepciunii și ale inteligenței emoționale. Există putere doar pentru că există fragilitate, există succes doar pentru că am cunoscut și eșecul … dualitățile ne fac să creștem prin dinamica lor subtilă.

Exercițiu: Cum poți să ajuți un prieten?

Imaginați-vă că aveți un prieten care trece printr-o situație dificilă.

Cum l-ați ajuta pe prietenul respectiv? Ce-ați spune?

Ați putea spune:

„Îmi pare atât de rău, sună oribil. ”

” Sunt aici pentru tine.”

„Cu ce te pot ajuta?”

Exercițiu: Imaginați-vă într-o situație dificilă. Ce cuvinte ar fi potrivite în acest context?

 

Iulia MEDVESCHI

Resurse:

[1] Lévinas, Emmanuel, Între noi. Încercarea de a-l gândi pe celălalt, Editura All, Bucureşti, 2000, p. 21.

[2] Neff, Kristin, Stop beating yourself up and leave insecurity behind: Self-Compassion, New York, HarperCollins, 2011, p. 15.

[3] Ibidem, p. 17.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s