Atelier de Dezvoltare Personală pentru cei foarte tineri – 24 octombrie 2018

 

BeFunky-collage (20)

Trăim într-o lume complexă. Suntem bombardați în mod constant cu mesaje, imagini, sugestii, adeseori golite de sens. Este atât de ușor să fim prinşi în cerințele vieții sau chiar să dezvoltăm o serie de obiceiuri, încât uităm să ne ocupăm de noi înșine. În cazul adolescenţilor, viața nu este un loc de joacă, este o junglă. Cum vor face față aceştia presiunii impuse de cei din jur? Cum putem cultiva respectul de sine şi motivaţia adolescenţilor?

În cadrul atelierului cu tema: „Dezvoltare Personală pentru cei foarte tineri”, Sandu Frunză a subliniat necesitatea realizării unor schimbări în viaţă pornind de la şapte obiceiuri oferite de către autorii Stephen R. Covey şi Sean Covey. Prin intermediul cărţilor: „Cele 7 deprinderi ale Persoanelor Eficace” şi „Cele 7 obişnuinţe ale adolescenţilor extraordinar de eficace”, aceştia ne împuternicesc să luăm decizii şi să reacţionăm la evenimentele din jurul nostru. Cărţile sunt astfel structurate pentru a ne ajuta să „navigăm” printre problemele pe care le întâlnim în viaţa de zi cu zi. Învățarea unui obicei nou nu este ușor. Avem nevoie de timp și de practică. Cele șapte obiceiuri se construiesc reciproc pentru a crea eficacitate personală și interpersonală. Aceste obiceiuri sunt împărțite în două grupe de câte trei, care se concentrează pe: „victorie privată” (schimbare personală) și „victorie publică” (interacțiunea cu ceilalți)[1].

Obiceiul 1: Fii proactiv”

A fi proactiv înseamnă mai mult decât a lua măsuri. În acest prim obicei, suntem responsabili pentru reacțiile noastre față de oameni sau evenimente. Suntem capabili de răspuns și avem capacitatea de a răspunde deoarece avem capacitatea de a alege în mod conștient modul în care răspundem la orice situație. A fi proactiv este „cheia pentru deblocarea celorlalte obiceiuri”[2]. Persoanele proactive înțeleg că sunt responsabile pentru propria lor fericire sau nefericire.

Obiceiul 2:  Începeți cu gândul final”

„Începeți cu gândul final” se bazează pe principiul că toate lucrurile sunt create de două ori. Există o creaţie mentală și o creație fizică (transpusă în realitate). Adolescenţii trebuie ajutaţi să creeze o declarație de misiune personală, care va acționa ca o foaie de parcurs și va îndruma procesul de luare a deciziilor[3].

Obiceiul 3: Dați prioritate priorităților”

De unde știm ce este important și ce nu? Acest obicei îi ajută pe adolescenți să-și prioritizeze și să-și gestioneze timpul astfel încât să se concentreze și să completeze cele mai importante lucruri din viața lor, ajutându-i totodată să găsească modalităţi  de a depăși temerile și de a fi puternici în perioadele dificile[4].

Obiceiul 4: Gândiți câștigi/câștig

Obiceiul patru este primul dintre obiceiurile care se ocupă de ceea ce autorii numesc interdependență – şi anume, lucrează eficient cu alți oameni.[5] Adolescenții pot fi învăţaţi că este posibil să creeze o atmosferă de câștigi-câștig în fiecare relație. Acest obicei încurajează ideea că în orice discuție sau situație dată, ambele părți pot ajunge la o soluție reciproc avantajoasă. Adolescentul va învăța să sărbătorească realizările altora, în loc să fie amenințat de acestea.

 

Obiceiul 5: „Căutați mai întâi să înțelegeți, apoi să fiți înțeleşi”

Stephen Covey consideră că acest principiu este cheia comunicării interpersonale eficiente[6]. Căutați mai întâi să înțelegeți, apoi să fiți înțeles. Acest obicei se referă la comunicarea cu ceilalți. Este vorba despre dezvoltarea obiceiului de a asculta cu atenţie şi de a înţelege cu adevărat cealaltă persoană. Acest obicei vă va asigura că adolescentul învață cea mai importantă abilitate de comunicare pe care o deţine: ascultarea activă.

Obiceiul 6: „Acţiunea sinergică”

Acest obicei presupune interacțiunea a doi sau mai mulți agenți astfel încât efectul lor combinat să fie mai mare decât suma efectelor lor individuale.[7] Prin acest obicei, adolescenții învață că nu trebuie să fie „calea ta” sau „calea mea”, ci mai degrabă o cale mai bună. Sinergia permite tinerilor să aprecieze diferențele. Constatăm că sinergia este dificilă pentru mulți dintre noi, deoarece independența este promovată ca o valoare puternică în lumea occidentală.

 

Obiceiul 7: „Ascuțiți fierăstrăul”

Stephen Covey sugerează că trebuie să acordăm atenție celor patru domenii ale vieții noastre. „Ascuţirea fierăstrăului” presupune reînnoirea și întărirea celor patru dimensiuni cheie ale vieții – fizice, spirituale, mentale şi sociale.[8]

Toate cele patru dimensiuni ale reînnoirii au fost investigate în profunzime pe parcursul atelierului, iar întâlnirea de lucru s-a finalizat cu ​​o discuție despre importanța reînnoirii în viața noastră, gândindu-ne la aceasta ca la o spirală ascendentă a creșterii, schimbării și îmbunătățirii continue.

Le mulţumim celor care au participat la atelier!

Iulia MEDVESCHI

 

[1] Stephen R. Covey, The 7 Habits of Highly Effective People: Powerful Lessons in Personal Change, New York: Simon & Schuster Publisher, 2013, p. 11.

[2] Sean Covey, The 7 Habits of Highly Effective Teens, New York:Fireside Publishing House, 1998, p. 46.

[3] Ibidem, p. 58.

[4] Sean Covey, op. cit., p. 85.

[5] Stephen R. Covey, op. cit., p. 84.

[6] Stephen R. Covey, op. cit., p. 90.

[7] Stephen R. Covey, op.cit., p 95.

[8] Stephen R. Covey, op.cit., p. 101.

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s